Naše první osobní setkání s elektromobilem. Chvíli před tím jsme fotili Teslu, ale tohle auto jsme i řídili. No a jeké to v zimě roku 2017 bylo?
Díky Volkswagen Financial Services jsme měli možnost vyzkoušet VW e-Up!. Malé elektrické pětidvéřové autíčko, určené výhradně do města. Na jedno nabití ujede podle tabulek 150km. A tak jsme tohle autíčko naložili fototechnikou a vyrazili s ním do hor vzdálených necelých 130 kilometrů.
Když s tímhle autem cestujete po městě, je skvělé. Vše funguje stejně, jako u jakéhokoliv jiného auta se spalovacím motorem. Jen o řazení se stará bezestupňová automatická převodovka. Při vyšlápnutí plynu se rekuperuje energie, která se ukládá do akumulátoru a vy díky tomu dojedete o kousek dál. Nabíječky jsou na každém rohu a nabití zabere u rychlostojanu půlhodinku. Navíc je dobíjení v případě čipu od ČEZ v podstatě zdarma, měsíční poplatek za dobíjecí čip není ani pětistovka a počet nabíjení není ničím omezený. Navíc elektromobily parkují na modrých zónách v celé Praze bezplatně. Tohle auto je tak to nejvíc ideální na přepravu po městě.
A po několika stovkách bezstarostných kilometrů v městském provozu vás začně lákat opustit bezpečné hranice města. Stejně, jako v našem případě. Rozhodování o cílové destinaci tentokrát není na nás, ale musíme se přizpůsobit autu, respektive rychlonabíječkám. Cílem se po podrobném studování mapy na www.elektromobilita.cz stávají Krušné hory, kde se nachází největší větrná elektrárna v České republice. Po cestě z Prahy máme k dispozici hned tři rychlonabíjecí stanice (Kladno, Vysočany u Chomutova a Prunéřov). I když vzdálenost do cíle je podle map 130 kilometrů, což se zdá jako cesta na jedno nabití, realita je jiná. Jakmile si v autě pustíme topení, sníží se dojezd o 50km, sešlápnutí plynu na dálnici znamená další prudký úbytek kapacity baterie. Dobíjíme tedy už na Kladně se stavem dojezdu 35km. Po cestě využijeme i druhou nabíječku ve Vyšočanech asi 15km před Chomutovem, ke které dojíždíme v režimu ECO+. Ten znamená vypnuté topení, silně omezený výkon a omezovač rychlosti nastavený na 95km/h. Kapacita baterie je těsně pod ¼, což by vystačilo na zhruba 20km jízdy. Po 2,5 hodinách na cestě přijíždíme do Chomutova, kde jsme ubytovaní. Navigace na začátku cesty ukazovala dojezd hodinu a čtvrt, zajížďky a samotné nabíjení tak zabralo v podstatě stejný čas, jako jízda.
A protože náš blog nejsou čistě jen o autech, ale také o výletech, která s nimi podnikáme a chceme, aby k autocestování inspirovali i vás, věnujeme pár slov i místu, které navštívíme a kde bydlíme. Tentokrát jsme ubytovaní v areálu Domova Klidného Stáří. A ano, opravdu se jedná o „domov důchodců“, který nabízí několik apartmánů ke krátkodobému ubytování hostů. Je to opravdu luxusní areál, taková malá vesnička na okraji Chomutova, kde jsou vilky, ve kterých všichni bydlí a centrální budova se společenskou místností, kinosálem a hlavně wellness, které rozhodně doporučujeme navštívit. Je to rozhodně skvělé místo na klidný a odpočinkový víkend, kde vás nikdo nebude nijak rušit a vy si dobijete baterky a užijete chvilky pohody.
Další den elektrovýletu jsme věnovali fotografování. Fotolokací se nám stala již zmíněná větrná elektrárna a její nádherné okolí s přehradou a krásnou přírodou Krušných hor. A hlavně ekologické elektrické auto v pozadí s ekologickou větrnou elekrátnou je skvělá kombinace a zdání nulové uhlíkové stopy. Nejdřív je však auto potřeba dobít na rychlostojanu uhelné elekrárny Prunéřov.
Po úplném nabití jsme se museli opět vrátit k režimu ECO+, obléci teplé bundy a rukavice, abychom v -4 C v nevytápěném autě úplně nevymrzli. Kopcovitý terén hor a nízké teploty totiž dojezd velmi prudce snížili. Počasí vyšlo krásné, dokonce jsme byli svědky „halo efektu“, který vypadá jako západ tří sluncí. Na fotolokaci jsme projížděli krásnými novými silnicemi, proto tuto oblast musíme doporučit všem, co rádi cestují a poznávají nová mista autem. E-Up! Tento náročnější horský terén zvládal krásně a s přehledem, přeci jen je to malé auto s výbornou stabilitou i podvozkem a v zatáčkách dobře sedí. Jediným mínusem je tak jeho omezený dojezd. Ale úplně tichý chod motoru je do krásné přírody asi to nejideálnější. Jen je potřeba dávat větší pozor na zvěř, která o vás tak nemá nejmenší ponětí.
Suma sumárum se jedná o idealní auto do města, které s větším plánováním a dostatkem času zvládne i menší výlet do přírody. Při dělších cestách si ale budete trošku připadat jako v klasickém autě, kterému neustále svítí kontrolka paliva a benzínka nebude na každém rohu. Tohle auto má smysl si pořídit jako druhé, případě třetí auto do rodiny nebo pro člověka, jehož zaměstnání nevyžaduje příliš zavazadel ale hodně cestování a parkování ve městě. Vzhledem k jeho pořizovací ceně přes 630 000,- se vyplatí ho financovat operativním leasingem. Když totiž srovnáme cenu stejně vybaveného benzínového Volkswagenu Up!, částka zaplacená navíc za elektromobil se vám začně vracet po ujetí 120 000km při dnešních cenách benzínu. A to už většina řidičů má dávno další nový automobil. Měsíční pronájem na e-Up! se v tuto chvíli řeší individuálně, ale pokud se výše pronájmu bude rovnat pronájmu benzínového nebo dieslového auta stejné kategorie, určitě sáhněte po e-Upu. Pravidelnou splátkou nájmu to končí, protože nemusíte platit za pohonné hmoty ani za parkovací opravnění.
Nezbývá nic jiného, než fandit výrobcům elektromobilů, aby zvládali automobily osazovat kapacitnějšími bateriemi a hlavně srovnali pořizovací cenu elektromobilů do výše, kdy se opravdu vyplatí.